Thursday, February 4, 2021

Class-6 Hindi Chapter-15 नौकर

 EVENTS CONVENT H.SCHOOL

04/02/2021             CLASS-6                   SLOT-2
Hindi
Chapter-15 नौकर

_______________________________________

 बहुविकल्पी प्रश्नोत्तर

() नौकर पाठ के लेखक कौन हैं?

(i) महात्मा गांधी जी

(ii) अनु बंद्योपाध्याय()

(iii) विष्णु प्रभाकर

(iv) गुणाकर मुले

 

() गांधी जी पैदल क्यों चलते थे?

(i) पैसा बचाने के लिए

(ii) स्वस्थ रहने के लिए()

(iii) उनको डॉक्टर ने सलाह दी थी

(iv) इनमें से कोई नहीं

 

() साबरमती आश्रम किस राज्य में है?

(i) बिहार

(ii) बंगाल

(iii) गुजरात()

(iv) ओडिशा

 

() गांधी जी सवेरे की प्रार्थना के बाद कौन-सा कार्य करते थे?

(i) सब्जियों का लाना

(ii) सब्ज़ियों का छीलना()

(iii) सब्ज़ियाँ काटना

(iv) सब्ज़ियाँ पकाना

 

() गांधी जी के साथ दक्षिण अफ्रीका में कौन ठहरा था?

(i) रामकृष्ण गोखले

(ii) गोपाल कृष्ण गोखले()

(iii) सरदार बल्लभ भाई पटेल

(iv) नेताजी सुभाष चंद्र बोस

 

 अतिलघु उत्तरीय प्रश्नोत्तर

 प्रश्न 1.गांधी जी आश्रम में किस प्रकार के काम करते थे? उदाहरण सहित लिखिए।

उत्तर-आश्रम में गांधी जी कई ऐसे काम करते थे, जिन्हें आमतौर पर नौकर-चाकर करते हैं। वे अपने हाथ से चक्की पर आटा पीसा करते थे। गेहूँ पीसने से पहले वे उसे बीनते भी थे। कई वर्ष तक उन्होंने आश्रम का भंडार सँभालने के काम में भी सहायता की। वे रसोईघर में जाकर सब्ज़ियाँ भी छीलते थे।

 प्रश्न 2.गांधी जी घर के लिए आटा कैसे तैयार करते थे?

उत्तर-गांधी जी ज़रूरत का महीन या मोटा आटा सुबह-शाम चक्की से पीसकर तैयार कर लेते थे।

 प्रश्न 3.गांधी द्वारा भोजन परोसने के कारण आश्रमवासियों को क्या सहना पड़ता था?

उत्तर-उनको बेस्वाद भोजन खाकर ही रहना पड़ता था।

प्रश्न 4.बोअर-युद्ध के दौरान गांधी जी ने क्या किया?

उत्तर-बोअर-युद्ध के दौरान गांधी जी ने घायलों को स्ट्रेचर पर ढोया था।

 प्रश्न 5.गांधी जी लिखते समय किस बात का ध्यान रखते थे?

उत्तर-गांधी जी रात को लालटेन की रोशनी में पत्र लिखते थे। जब तेल खत्म हो जाता तब वे चंद्रमा की रोशनी में पत्र पूरा करते थे।

  निबंध से

प्रश्न 1.आश्रम में कॉलेज के छात्रों से गांधी जी ने कौन सा काम करवाया और क्यों?

उत्तर-आश्रम में गांधी जी ने कॉलेज के छात्रों से गेहूँ बीनने का काम करवाया। उन छात्रों को अंग्रेजी भाषा के ज्ञान पर बड़ा गर्व था। गांधी जी उनके इस अहंकार को तोड़ना चाहते थे। वे यह शिक्षा देना चाहते थे कि अधिक पढ़ लेने पर भी हमें छोटे कार्य में संकोच नहीं करना चाहिए।

 प्रश्न 2.आश्रम में गांधी कई ऐसे काम भी करते थे, जिन्हें आमतौर पर नौकर-चाकर करते हैं। पाठ से तीन ऐसे प्रसंगों को अपने शब्दों में लिखो जो इस बात का प्रमाण हों।

उत्तर-आश्रम में गांधी जी कई ऐसे कार्य करते थे, जिन्हें आमतौर पर नौकर-चाकर करते हैं। ये कार्य हैं-

गांधी जी आश्रम में अपने हाथ से चक्की से आटा पीसा करते थे। इतना ही नहीं कभी-कभी वह चक्की ठीक करने के लिए घंटों मेहनत करते थे।वे बरतनों की सफ़ाई अपने हाथों से किया करते थे। वे बरतनों को रगड़-रगड़ कर चमकाते थे।

वे रसोइघर में सब्जियों को धोने, छीलने, काटने का कार्य स्वयं करते थे। गांधी जी रसोईघर के सफ़ाई का पूरा ध्यान रखते थे।

 प्रश्न 3.लंदन में भोज पर बुलाए जाने पर गांधी जी ने क्या किया?

उत्तर-जब लंदन में गांधी जी को वहाँ के छात्रों ने भोज पर बुलाया तो गांधी जी समय से पहले पहुँचकर तश्तरियाँ धोने, सब्जी साफ़ करने तथा अन्य छोटे-मोटे काम करने में सहायता करने लगे।

 प्रश्न 4.गांधी जी ने श्रीमती पोलक के बच्चे को दूध कैसे छुड़वाया?

उत्तर-श्रीमती पोलक का बच्चा रात को दूध पीने के लिए अपनी माँ को सारी रात जगाए रखता था। इससे वे काफ़ी कमज़ोर हो गई थीं। गांधी जी ने बच्चे की देखभाल का काम अपने हाथों में ले लिया। रात को देर रात को घर देर से पहुँचने पर भी श्रीमती पोलक के बिस्तर से बच्चे को उठाकर अपने बिस्तर पर लिटा देते थे। उसे पानी पिलाने के लिए एक बरतन में। पानी भरकर भी रख लेते थे। बच्चे को पंद्रह दिन तक उन्होंने अपने साथ बिस्तर पर सुलाया। अपनी माँ से पंद्रह दिन तक अलग सोने पर बच्चे ने माँ का दूध छोड़ दिया।

 भाषा की बात

 प्रश्न 1.()मूल शब्द के अंत में जुड़कर नया शब्द बनाने वाले शब्दांश को प्रत्यय कहते हैं।

नीचे कुछ संज्ञाएँ दी गई हैं। बताओ ये किन क्रियाओं से बनी हैं?

 उत्तर

रोपाईरोपना

कटाईकाटना

सिंचाईसींचना

सिलाईसिलना

() हर काम-धंधे के क्षेत्र की अपनी कुछ अलग भाषा और शब्द-भंडार भी होते हैं। ऊपर लिखे शब्दों का संबंध दो अलग-अलग कामों से है। पहचानो कि दिए गए शब्दों के संबंध किन-किन कामों से है?

उत्तर रोपाई, सिंचाई, कटाई कृषि क्षेत्र के काम हैं।

कताई, सिलाई, रंगाई वस्त्र निर्माण क्षेत्र के काम हैं।

 

Wednesday, February 3, 2021

Class-5 Environmental Science Chapter-4 Breathing

 EVENTS CONVENT H.SCHOOL

03/02/2021             CLASS-5                   SLOT-2
Environmental science
Chapter-4 breathing

_______________________________________

 A.Answer the following Questions:-

Que.1 What is breathing?

Ans.1 Breathing is a natural process of taking in oxygen and giving out carbon dioxide.

 Que .2What happened when we breathe in and breathe out?

Ans.2 When we breathe in coma our lungs expand and when we breathe out, our lungs contract.

Ques.3 What happened to our breathing just after physical exercise? Why?

Ans.3 When we exercise or run, we breathe faster as we use more energy than be normally do.

 Que.4 Why do we see a fine mist of water droplets on the surface of mirror when we breathe out on to it?

Ans-4When we breathe out onto the surface of the mirror we find a fine mist of water droplets there this is because the water vapour in our warm breath has condensed on the mirror.

 Que.5 How does the hot liquid get Cooled by blowing on it?

 Ans.5 The hot and humid air just above the liquid is replaced by the air from over bridge, which is comparatively cooler. The movement of the air around the cup of liquid increases when we blow on it. Due to it heats caps more quickly from the surface of the tea making it cooler it is clear that our breath is cool in such situations.



Class-7 Social Studies Civic Chapter-22 Pillars of Democracy

     EVENTS CONVENT H. SCHOOL

03/02/2021             CLASS-7                   SLOT-2
Social studies civics
Chapter-22 pillars of democracy

_______________________________________

  



C.Answer the following questions:-
Que.1What do you mean by public opinion?

Ans.1 In a democratic form of government participation and consent of pupil is important since the people have the right to express their opinion the policies of the government are bound to reflect the wishes of the people that is the public opinion.

 Que.2In India what are the three organ of the government?

Ans.2 In India the decision making power lies with the three organs of the government the legislature their equity and the judiciary.

 Que.3Explain the rule of law in details?

Ans.3 Every individual has equal political economic and civil rights whether it is the president of the country or a common man, all the subject to the same law in a democracy all adults people are given the right to vote. The value of each what is equal, whether it is of the rich and the poor.

Que.4 Explain the decision-making mechanism in Indian democracy?

Ans.4 One of the essential aspects of democracy is that power is not concentrated in any one individual institution or entity. In India, the decision making power lies with the three organs of the government the legislature executive and judiciary.

Class-6 Social Studies Civic Chapter-27 Rural Administration

 EVENTS CONVENT H.SCHOOL

03/02/2021             CLASS-6                   SLOT-2
Social studies (civic)
Chapter-27 rural administration

_______________________________________


D. Answer the following questions:- 

Que.1Who is the administrative head of a district?

Ans.1 A district is controlled by a district magistrate or a district collector.

 Que.2Who is the highest police officer in a district?

Ans.2 District Senior superintendent SSP of Police is the highest police officer in a district.

 Que.3Differentiate between a civil case and a criminal case?

 Ans.3 Civil case disputes concerning client money and property are called civil case.

 Criminal cases are serious criminal cases like murder, robbery and heared to by a session court.

 Que.4Who is tahsildar? What are the responsibilities?

Ans.4 Each district is divided into sub division known as tehsils or taluquas. the head of a tehsil is called the tahsildar. The tahsildar is directly under the control of the district magistrate in is his duty to help the farmer in obtaining a copy of records of his land under his possession.

 Que.5What are the main functions of the district administration?

Ans.5 The main function of the district administration rs follow

1.     Maintains law and order in the district.

2.    Maintains land records and collects land revenue.

3.    Supervisors and monitors development works in the district.

4.    Provide Civic amenities provide relief and rehabilitation works during natural calamities like drought earthquake.