Monday, January 11, 2021

CLASS-8 HINDI LESSON-17 रहीमन-विलास

 EVENTS CONVENT HIGH SCHOOL
HINDI CLASS-8
LESSON-17
रहीमन-विलास



प्रश्न 2. अति लघु उत्तरीय प्रश्नोत्तर

() कपूत की गति किसके समान होती है?
(
) कपूत की गति दीपक के समान होती है।

(
) रहीम के अनुसर अब कौन से वृक्ष दिखाई नहीं देते?
(
) रहीम के अनुसार अब घनी छाया देने वाले वृक्ष नहीं दिखाई देते।

(
) रहीम ने सबसे बड़ा लाभ किसे माना है?
(
) रहीम ने सबसे बड़ा लाभ समय के सदुपयोग को माना है।

(
) दीनबंधु के समान कौन हो जाता है?
(
) दीनबंधु के समान दीनों (गरीबों) को देखने वाले हो जाते हैं।

(
) पावस आने पर कौन मौन साध लेता है?
(
) पावस आने पर कोयल मौन साध लेता है। लघु उत्तरीय प्रश्नोत्तर


प्रश्न 3.()रहीमरिस की गाँसके विषय में क्या कहते हैं?
उत्तररहीमरिस की गाँसके विषय में यह कहते हैं कि अमृत ऐसे वचन हैं, जो रिस की गाँस अर्थात् क्रोध की चुभन को कम कर देते हैं।

()‘जीभ के बावलेपनका क्या दुष्परिणाम होता है?
उत्तरजीभ के बावलेपनका दष्परिणाम यह होता है कि वह तो भीतर चली जाती है और सिर को जूती खानी पड़ती है

()रहीम ने तन की तुलना नाव से क्यों की है?
उत्तररहीम ने तन की तुलना नाव से की है। यह इसलिए कि दोनों की गति एक ही तरह की होती है।

()कवि के अनुसारसच्चा मीतकौन है?
उत्तरकवि के अनुसारसच्चा मित्रवही होता है, जो विपत्ति में साथ देता है।

2 .निम्नलिखित शब्दों के विलोम शब्द लिखिए

 शब्द – विलोम शब्द
 उपकार – अपकार
  अमृत –  विष
 लाभ – हानि
 सबल – निर्बल
 अनुरक्ति – विरक्ति
 कपूतसपूत

 3 .निम्नलिखित तत्सम एवं तद्भव शब्दों को पहचानकर जोड़ी बनाइए

उत्तर
अधरोअंधकार
दीपदीया
स्वर्गसरग
जीभजिह् वा
कुपुत्रकपूत
दुग्धदुध

 4. दोहों की संदर्भ-प्रसंग सहित व्याख्याएँ

1. जो रहीम गति दीप की, कुल कपूत गति सोय
बारे अजियारो कर, बड़े अँधेरो होय 1

शब्दार्थ: कुल-वंश। दीप-दीपक। गति-दशा। उजियारो-अजेला।

संदर्भप्रस्तुत पंक्तियाँ हमारी पाठ्य-पुस्तकसुगम भारती
(
हिंदी सामान्य) भाग-8 केपाठ-17’ केरहिमन-विलाससे ली गई हैं। इसके रचयिता कविवर रहीम हैं।


प्रसंगप्रस्तुत पक्तियों में रहीम ने कुपुत्र की दशा दीपक के समान बतलाते हुए कहा है कि

व्याख्या
कुपुत्र और दीपक की दशा एक ही होती है। दीपक के जलने पर प्रकाश होता है और बुझने पर अंधेरा हो जाता है। उसी प्रकार कुपुत्र का बचपन अच्छा लगता है लेकिन जब वह बड़ा हो जाता है, तब वह परिवार के लिए दुखदायक हो जाता है।

विशेष: भाषा में प्रवाह है।,यह अंश ज्ञानवर्धक है।

 

2. अमृत ऐसे वचन में, रहिमन रिस की गाँस
जैसे मिसिरिहु में मिली, निरस बाँस की फाँस।।2।।

शब्दार्थ:रिस की गाँस-क्रोध की चुभन !

संदर्भपूर्ववत्

प्रसंगप्रस्तुत पंक्तियों में कविवरम ने मीठी बोली के महत्त्व बतलाते हुए कहा है कि

व्याख्या- अमृत के समान मीठी बोली का बहुत ही अधिक महत्त्व और प्रभाव है। इससे क्रोध की चुभन समाप्त हो जाती है। यह ठीक उसी प्रकार से है, जैसे मिश्री में नीरस बाँस की फाँस का अभाव नहीं रहता है।
विशेष: मीठी बोली बोलने की सीख दी गई है।दोहा छंद है।

 

3. रहीमन अब वे विरठ कहैं जिनकी छाँह गंभीर।
यागन बिच-बिच देखियत, सेंहुड़ कुंज करीर 3

शब्दार्थ:बिरछ-पेड़ कुंज-लता। करीर-काँटेदार झाड़ी।

संदर्भपूर्ववत्।

प्रसंगप्रस्तुत पंक्तियों में कविवर रहीम ने उपकारी व्यक्तियों की हो रही कमी के बारे में कहा है कि

व्याख्या
आजकल वे बड़े-बड़े और घनी छाया देने वाले पेड़ नहीं दिखाई दे रहे हैं। आजकल तो बागों के बीच-बीच में सेंहुड़, लता और काँटेदार झाड़ियाँ ही दिखाई दे रही हैं।

विशेष :दोहा छंद है। , यह अंश आर्कषक है।।


CLASS-9 ENGLISH LESSON-6 MY CHILDHOOD

 

EVENTS CONVENT HIGH SCHOOL

ENGLISH CLASS-9
LESSON-6
MY CHILDHOOD


I.Answer these questions in one or two sentences each.

Question 1.Where was Abdul Kalam’s house?
Answer:Abdul Kalam’s house was on the Mosque Street in Rameswaram.

Question 2.What do you think Dinamani is the name of? Give a reason for your answer.
Answer:Dinamani is the name of a newspaper. Abdul Kalam attempts to trace the Second World War’s news in the headlines of this newspaper

Question 3.Who were Abdul Kalam’s school friends? What did they later become?
Answer:Ramanadha Sastry, Aravindan and Sivaprakasan were his school friends. Ramanadha Sastry became a priest of the Rameswaram temple. Aravindan went into the business of arranging transport for visiting pilgrims. Sivaprakasan became a catering contractor for the Southern Railways.

Question 4.How did Abdul Kalam earn his first wages?
Answer:Abdul Kalam earned his first wages by distributing newspapers.

Question 5.Had he earned any money before that? In what way?
Answer:Yes, he earned money before also. He used to collect the tamarind seeds and sell them to a provision shop on the Mosque Street. A day’s collection would fetch him the princely sum of one anna.

II. Answer each of these questions in a short paragraph (about 30 words).

Question 1.How does the author describe: his father,his motherhimself?

Answer:The author describes his father as a wise and generous person. He felt happy when he helped others. He did not have much formal education and riches. He was a man of confidence and great wisdom. He avoided inessential comforts and luxuries.

His mother was a noble and kind- hearted woman. She used to feed a large number of people. She had all the attributes of a typical Indian mother.

I was born into a middle-class Tamil family. I was a short boy with rather undistinguished looks, born to tall and handsome parents. I studied physics and aerospace engineering and became a scientist

Question 2.What characteristics does he say he inherited from his parents?
Answer:The author inherited humility and benevolence from his parents. He learnt lessons in honesty and integrity from his parents. He was self-disciplined because of his parents’ exemplary life.

Question3. a.Why did Abdul Kalam want to leave Rameswaram?

b.What did his father say to this?

c.What do you think his words mean? Why do you think he spoke those words?

Answer: a.Abdul Kalam wanted to leave Rameswaram to study at the district headquarters in Ramanathapuram.

b.His father said that he knew he had to go away to grow. He gave the example of a seagull and said that a seagull flies across the sun alone and without a nest.

c. He spoke these words because he intended to hone his skills. He knew the harsh reality of life that children may have to live far from their parents to make their career and earn their livelihood. So he showed his wisdom and intelligence in uttering these words.

III.Match the phrases in Column ‘A’ with their meanings in Column ‘B’.

A

B

(i) broke out

 began suddenly in a violent way  

(ii) in accordance with

 according to a particular rule, principle, or system

(iii) a helping hand

 assistance

(iv) could not stomach

 was not able to tolerate

(v) generosity of spirit

 an attitude of kindness, a readiness to give freely

(vi) figures of authority

 persons with power to make decisions

IV.Rewrite the sentences below, changing the verbs in brackets into the passive form

Question 1.In yesterday’s competition the prizes (give away) by the Principal.
Answer:In yesterday’s competition the prizes were given away by the Principal.

Question 2.In spite of financial difficulties, the labourers (pay) on time.
Answer:In spite of financial difficulties, the labourers were paid on time.

Question 3.On Republic Day, vehicles (not allow) beyond this point.
Answer:On Republic Day, vehicles were not allowed beyond this point.

Question 4.Second-hand books (buy and sell) on the pavement every Saturday.
Answer:Second-hand books are bought and sold on the pavement every Saturday.

Question 5.Elections to the Lok Sabha (hold) every five years.
Answer:Elections to the Lok Sabha are held every five years.